Ι.Μαρκάκη 10, Καλυκάς - Χανιά 73100, Τηλ.2821096638 , e-mail:lykelveniz@sch.gr

Επίσκεψη στην πόλη Alcala de Henares (Ισπανία) τον Απρίλιο του 2023 με το πρόγραμμα "On the Shoulders of Giants"

ΤΟ ΓΕΛ ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ ΤΑΞΙΔΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΙΣΠΑΝΙΑ

Στην Ισπανία ταξίδεψε το Γενικό Λύκειο Ελευθερίου Βενιζέλου, στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ με τίτλο “On the shoulders of giants”, από τις 23 έως τις 29 Απριλίου 2023.

Η αποστολή αποτελούνταν από μία ομάδα 11 μαθητών και δύο καθηγητριών. Το θέμα της συνάντησης αφορούσε το φως, τη σημασία και τη χρήση του τόσο μέσα στη φύση, όσο και στην ανθρώπινη ζωή και δραστηριότητα. Εκτός από την Ισπανία, που ήταν η διοργανώτρια χώρα, και την Ελλάδα, στο πρόγραμμα συμμετείχαν επίσης αποστολές από την Ιταλία και την Πολωνία. Να σημειωθεί ότι πρόκειται για τη δεύτερη μετακίνηση του ΓΕΛ Ελ. Βενιζέλου μέσα στο μήνα Απρίλιο, εφόσον πραγματοποιήθηκε και άλλη μετακίνηση στη Γαλλία, στα πλαίσια έτερου προγράμματος στις αρχές του μήνα.

Ξεκινήσαμε με πολύ πρωινή πτήση στις 23/4 και, με ανταπόκριση μέσω Αθήνας, προσγειωθήκαμε στη Μαδρίτη το μεσημεράκι. Η πόλη στην οποία βρίσκεται το σχολείο φιλοξενίας ονομάζεται Alcala de Henares και απέχει 35χλμ από την πρωτεύουσα. Έχει ανακηρυχθεί μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς και προστατεύεται από την  Unesco, λόγω της μακραίωνης ιστορίας της. Με την άφιξή μας εκεί εντυπωσιαστήκαμε από τη μεσαιωνική ατμόσφαιρα που δημιουργεί το κάστρο και η παλιά πόλη, χωρίς ωστόσο να στερείται τίποτα από τη ζωντάνια μιας μεγαλούπολης.

Την επομένη το πρωί, Δευτέρα 24/4, οι Ισπανοί συνάδελφοί μας μάς υποδέχτηκαν σε μια πανέμορφη πλατεία με πανύψηλα δέντρα, κατοικημένα από πελαργούς, πράσινους παπαγάλους και άλλα πουλιά, όπου κάναμε παιχνίδια γνωριμίας, ώστε να κερδηθεί μια πρώτη άνεση μεταξύ των μαθητικών ομάδων. Στη συνέχεια, μεταβήκαμε σε αίθουσα του Δήμου, εξοπλισμένη τεχνολογικά, όπου έγινε μια αρχική δράση σχετικά με την κλιματική αλλαγή. Οι μαθητές κλήθηκαν, μετά από διαφωτιστική ενημέρωση από την Ισπανική ομάδα, να χωριστούν σε ομάδες και με την τεχνική του role playing να υπερασπιστούν τα συμφέροντά τους, ως αρμόδιοι φορείς για το κλίμα, σε συνάντηση G8. Μετά το τέλος της βιωματικής αυτής δράσης με τα πολλαπλά οφέλη, ήμασταν προσκεκλημένοι στο Δημαρχείο της πόλης, ένα εντυπωσιακό κτίριο, που θα μπορούσε και σαν μουσείο να επισκεφτεί κάποιος. Εκεί, αντιπρόσωπος του Δημάρχου μάς μίλησε για την ιστορία της πόλης – η οποία, μεταξύ άλλων, είναι γενέτειρα του Θερβάντες, συγγραφέα του κλασικού «Δον Κιχώτη» - αλλά και για το κτίριο, όπου στεγάζεται το Δημαρχείο. Αυτό ήταν παλιότερα ένας πανύψηλος καθεδρικός ναός, ενώ οι όροφοι προστέθηκαν αργότερα, γι αυτό και η τόσο επιβλητική μορφή του και ο μαγευτικός διάκοσμος. Το πρωινό μας πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με τη μετάβασή μας στο σχολείο, όπου μας περίμενε σερβιρισμένο σπιτικό γεύμα σε μπουφέ, το οποίο είχαν ετοιμάσει οι γονείς των μαθητών. Έτσι γευτήκαμε αρκετές από τις τοπικές λιχουδιές, φαγητά και γλυκά που προτιμούν και παρασκευάζουν στην περιοχή.

Μετά το φαγητό η ισπανική ομάδα είχε οργανώσει ξενάγηση στα κύρια αξιοθέατα της Alcala de Henares, μέσα στη μεσαιωνική πόλη. Αφού μας χώρισαν σε μεικτές υποομάδες, οι ντόπιοι μαθητές ανέλαβαν να μας δείξουν και να μας δώσουν πληροφορίες για ορισμένα σημαντικά σημεία της πόλης, όπως το σπίτι όπου γεννήθηκε ο μεγάλος παγκόσμιος συγγραφέας Μιχαήλ Θερβάντες, ο καθεδρικός ναός της πόλης, χτισμένος στον τόπο μαρτυρίου δύο παιδιών τα πρώτα χριστιανικά χρόνια, καθώς και το Πανεπιστήμιο, η ίδρυση του οποίου χρονολογείται πίσω στο 16ο αι. Κατόπιν, είχαμε ελεύθερο χρόνο να περιηγηθούμε και να απολαύσουμε τη βόλτα στα καλντερίμια, τα μαγαζιά και τα πολυάριθμα καφέ της πόλης.

Την επόμενη ημέρα, την Τρίτη, η συνάντησή μας έγινε στο σχολείο, όπου οι μαθητές δούλεψαν ξανά με τις ομάδες τους πάνω σε διάφορα projects που αφορούσαν το φως, ενώ οι καθηγητές συνεδρίασαν για να οργανώσουν και να σχεδιάσουν επιμέρους δράσεις, καθώς και τρόπους διάχυσης του υλικού που δημιουργήθηκε στις τέσσερις συναντήσεις – μετακινήσεις που έλαβαν χώρα. Μετά από ένα παραγωγικό για όλους πρωινό, καθηγητές και μαθητές επισκέφτηκαν τοπικό εστιατόριο, όπου τους προσφέρθηκε μενού από τους Ισπανούς οικοδεσπότες. Νωρίς το απόγευμα επιστρέψαμε στο σχολείο και εκεί διενεργήθηκε ένα συναρπαστικό παιχνίδι “escape room”, το οποίο είχαν προετοιμάσει οι μαθητές κατά τη διάρκεια των πρωινών εργαστηρίων, ώστε να αναδείξουν, παίζοντας, τις παραμέτρους του φωτός σε συνάρτηση και με το σκοτάδι. Η υπόλοιπη ημέρα ήταν και πάλι ελεύθερη για ξεκούραση και χαλάρωση.

Η Τετάρτη 26/4 που ακολούθησε ήταν πολύ πιο γεμάτη με δράση. Στις 8.00 το πρωί ξεκινήσαμε με λεωφορείο, που είχαν νοικιάσει οι Ισπανοί ομότιμοί μας, όλοι μαζί για τη Μαδρίτη, την πρωτεύουσα της χώρας. Επισκεφτήκαμε αρχικά το Πανεπιστήμιο της Μαδρίτης, και συγκεκριμένα το τμήμα οπτικών και οπτομετρίας. Εκεί παρακολουθήσαμε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα διάλεξη για το φως και τις λειτουργίες του τόσο στη φύση, όσο και στην επιστήμη των οπτικών, από τον καθηγητή του τμήματος dr Javier Alda. Στη συνέχεια οι μαθητές ενεπλάκησαν σε βιωματικές δραστηριότητες, όπως παιχνίδια στο μουσείο των οπτικών, με τα εκθέματα της εξελικτικής πορείας της επιστήμης, παρατήρηση της ανατομίας του ματιού μέσα από τον εξοπλισμό των εξειδικευμένων εργαστηρίων της σχολής κ.ά.

Όταν οι εργασίες μας στο Πανεπιστήμιο ολοκληρώθηκαν, το λεωφορείο μάς μετέφερε στο πάρκο Retiro, μια τεράστια όαση στο κέντρο της μεγαλούπολης. Εκεί απολαύσαμε το γεύμα τύπου πικ-νικ, που μας προσέφερε η ισπανική ομάδα, χαλαρώσαμε κάτω από τα δέντρα και θαυμάσαμε τα γλυπτά, τα κτίρια και τη λίμνη του πάρκου. Κατόπιν οι Ισπανοί συνάδελφοι μάς οδήγησαν στο Ταχυδρομείο της πόλης, άλλο ένα αρχιτεκτονικό αριστούργημα, όπου δεσπόζει μια μακέτα ολόκληρης της Μαδρίτης, η οποία φωτίζεται ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες, ώστε να αναδειχθεί η επίδραση του φωτός στην εικόνα της πόλης.

Από εκεί και μετά ο χρόνος ήταν πάλι δικός μας, να τον αξιοποιήσουμε κατά το δοκούν. Η ελληνική αποστολή επέλεξε να επισκεφτεί το μουσείο Reina Sofia, όπου εκτίθενται πολύ σημαντικά έργα τέχνης και παγκόσμιας κληρονομιάς, όπως ο διάσημος πίνακας του Π. Πικάσο «Γκουέρνικα». Επισκεφθήκαμε, επίσης, τις μεγάλες πλατείες της πόλης, την Plaza del Sol, όπου βρίσκεται το λεγόμενο «σημείο 0», που θεωρείται το κέντρο όλης της Ισπανίας,  και την εντυπωσιακή Plaza de Mayor. Επιστρέψαμε στην Αλκαλά με το τελευταίο τρένο, κατάκοποι αλλά γεμάτοι εμπειρίες και εντυπώσεις.

Την επόμενη μέρα, Πέμπτη 27/4, είχαμε προγραμματισμένη επίσκεψη σε μια άλλη ιστορική και σημαντική πόλη, το Τολέδο. Οι Ισπανοί συνάδελφοί μας μάς πρόσφεραν την καταπληκτική αυτή εμπειρία, όχι μόνο για να θαυμάσουμε το εξαιρετικό κάλλος της πόλης – που είναι ολόκληρη ένα αξιοθέατο – αλλά και σαν ιδιαίτερο «δώρο» προς την ελληνική αποστολή, εφόσον η πόλη αυτή συνδέεται άρρηκτα με τη ζωή και το έργο του «Έλληνα» , Δομήνικου Θεοτοκόπουλου. Με το ελληνικό του όνομα πολύ δύσκολο για να το προφέρουν, τον κράτησαν στη μνήμη τους ως El Greco και διαφύλαξαν το έργο του και το σπίτι του ευλαβικά όλους αυτούς τους αιώνες, ώστε να μπορούν τώρα με περηφάνια να μας το δείχνουν.

Η παραμονή μας στο Τολέδο ήταν μαγική από όλες τις απόψεις. Ήδη η πρώτη εικόνα της πόλης να ξεπροβάλλει πάνω στο λόφο ήταν σαν σκηνικό επικής ταινίας… ή σαν πίνακας του Γκρέκο. Ο περίπατος στα στενά δρομάκια, οι θεόρατοι, πολυτελείς καθεδρικοί, τα μουσεία, το σπίτι του ζωγράφου, και ιδιαίτερα η μοναδική τέχνη του, όπως αποτυπώνεται στους πίνακες, που ζωντανεύουν εδώ και 500 χρόνια στα μάτια του θεατή, γεμίζουν την ψυχή και μαγεύουν τον επισκέπτη. Επομένως, δε θα  μπορούσε να υπάρξει πιο εύστοχη δραστηριότητα για τους μαθητές από το διαγωνισμό φωτογραφίας που τους είχε ανατεθεί. Η επίσκεψή μας διήρκεσε ως το απόγευμα και όσα αντικρίσαμε μας αποζημίωσαν για την εύλογη κούραση από το περπάτημα στους 32 βαθμούς Κελσίου………

Το βράδυ της Πέμπτης οι συνάδελφοι από την Ισπανία πρόσφεραν δείπνο για τους καθηγητές σε τοπικό εστιατόριο, όπου, εκτός από το φαγητό, απολαύσαμε τη συντροφιά των ανθρώπων αυτών, αγαπημένων φίλων και συνεργατών, με τους οποίους μοιραζόμαστε κοινά οράματα και προβληματισμούς για το επάγγελμά μας.

Η Παρασκευή 28/4 ήταν η τελευταία μέρα της συνάντησης στην Ισπανία. Γεμάτη συγκίνηση, λόγω της ολοκλήρωσης ενός προγράμματος με τρεις προηγούμενες συναντήσεις (Ιταλία, Πολωνία, Ελλάδα), κατά τις οποίες δημιουργήθηκαν ισχυροί δεσμοί ανάμεσα στους συμμετέχοντες, δεσμοί ζωής, όπως ευελπιστούμε.

Τη μέρα αυτή τα παιδιά ολοκλήρωσαν τις εργασίες τους, δημιουργώντας «προϊόντα» που να μπορούν να διαμοιραστούν, να αναρτηθούν και να είναι χρήσιμα για μελλοντικές έρευνες και εργασίες (όπως ένα κόμικ σχετικό με την κλιματική αλλαγή, για παράδειγμα).

Το απόγευμα είχε οργανωθεί μια άρτια τελετή, στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου, κατά την οποία απονεμήθηκαν βεβαιώσεις σε όλους τους συμμετέχοντες. Ακολούθησε αποχαιρετιστήρια γιορτή με μουσική και χορό στην αυλή του σχολείου, εφόσον το ευνοούσε ο καλοκαιρινός καιρός. Οι μαθητές χόρεψαν και διασκέδασαν με μουσικές των χωρών που συμμετείχαν, αλλά και διεθνείς. Μέσα σε κλίμα ιδιαίτερης συγκίνησης έγινε ο αποχωρισμός από τους Ισπανούς, ενώ με τους Ιταλούς και Πολωνούς αποχαιρετιστήκαμε την επόμενη ημέρα το πρωί, στο ξενοδοχείο. Αμοιβαίες υποσχέσεις δόθηκαν για μελλοντικές συναντήσεις και αποχωρήσαμε όλοι για να προλάβουμε τις πτήσεις μας.

Οι μαθητές γράφουν:

Το ταξίδι μας στην Ισπανία ήταν για μένα μια υπέροχη εμπειρία διότι δημιούργησα νέες φιλίες, γνώρισα καινούργιους ανθρώπους από διαφορετικές κουλτούρες και με διαφορετικούς τρόπους ζωής. Μου άρεσε πολύ η πόλη στην οποία μείναμε αλλά επιπλέον μου άρεσε ιδιαίτερα και η Μαδρίτη επειδή είναι πολύ διαφορετική, με εντυπωσιακά κτήρια, μεγάλους δρόμους και πλατείες. Οι δραστηριότητες που είχαν προετοιμάσει για εμάς στο σχολείο είχαν μεγάλο ενδιαφέρον και μέσα από αυτές διεύρυνα τις γνώσεις μου. Επιπλέον οι άνθρωποι στην πόλη μου μείναμε ήταν πολύ ζεστοί, ευδιάθετοι, γεμάτοι αγάπη και αυτό μπορεί να το διακρίνει κανείς μόνο με μια βόλτα στο Alcala. Αυτό το ταξίδι ήταν μια εκπληκτική εμπειρία που θα μου μείνει αξέχαστη.  Στέλλα

Λίγες ημέρες πριν, εγώ και οι συμμαθητές μου, είχαμε την ευκαιρία να επισκεφτούμε την Ισπανία μέσα από την συνεργασία μας με το Erasmus. Θα μπορούσα να πω πως ήταν πραγματικά μια από τις καλύτερες  εμπειρίες της ζωής μου, και  θα μου μείνει για πάντα αξέχαστη. Πραγματικά νιώθω τόσο τυχερή που είχα την ευκαιρία να την ζήσω και που μου δημιουργήθηκαν  τέτοια πρωτόγνωρα συναισθήματα. Μας ξενάγησαν στην πολη(Alcala de Henares), στη Μαδρίτη στο πανεπιστήμιο της Μαδρίτης. Πήγαμε στην πόλη Τολέδο, επισκεφτήκαμε το μουσείο του Ελ Γκρέκο και παρατηρήσαμε τα φανταστικά έργα τέχνης. Να μην παραλείψω να αναφέρω ότι πήγαμε και στο σπίτι του. Είχαμε όλοι την ανάγκη να ξεφύγουμε από την καθημερινότητα του σχολείου και να κάνουμε κάτι διαφορετικό και πραγματικά ανταμειφθήκαμε με τον καλύτερο τρόπο! Ολια

Προς τα τέλη του Απριλίου, σε συνεργασία με το πρόγραμμα Erasmus ταξιδέψαμε στην Ισπανία, όπου εγκατασταθήκαμε στην πόλη Alcala de Henares για μια εβδομάδα. Ήταν μια εντυπωσιακή πόλη, με υψηλά κτίρια σύγχρονης αρχιτεκτονικής και φιλόξενους κατοίκους. Περάσαμε από διάφορα μέρη, όπως τον καθεδρικό ναό της πόλης και το δημαρχείο. Προς τα μέσα της εβδομάδας, κατευθυνθήκαμε προς τη Μαδρίτη, που ήταν τεράστια και ασφυκτικά γεμάτη από πολλούς περαστικούς. Εκεί βγάλαμε φωτογραφίες στο "σημείο μηδέν" της πόλης και είδαμε και το σύμβολο της Μαδρίτης, την αρκούδα που σκαρφαλώνει στο δέντρο. Στο τέλος, πήγαμε στο Toledo όπου έζησε ο El Greco, είδαμε το σπίτι του και κάναμε βόλτες στην πόλη. Ήταν μια αξέχαστη εβδομάδα γεμάτη με ωραίες δραστηριότητες, χαρά, γέλια, παιχνίδια και ανατροπές. Ελευθερία

Η εκδρομή μας στην Ισπανία ήταν μια ανεπανάληπτη εμπειρία. Η πόλη που μείναμε ήταν πανέμορφη με εντυπωσιακά και νεοκλασικά αξιοθέατα ,ενώ οι κάτοικο της περιοχής ήταν φιλόξενοι και ευγενικοί. Οι διοργανωτές του προγράμματος μας υποδέχθηκαν και μας καλωσόρισαν στο τόπο τους αφού μας έκαναν να νιώσουμε οικεία. Σίγουρα αυτή η εμπειρία θα μείνει για πάντα χαραγμένη στο μυαλό μας! Αλεξάνδρα

Την περασμένη εβδομάδα μου δόθηκε η ευκαιρία να ταξιδέψω στο Αλκαλά ντε Ενάρες, μια πανέμορφη πόλη της Ισπανίας, μέσω του προγράμματος Erasmus+ στο οποίο συμμετέχει το σχολείο μου. Η επίσκεψη αυτή ήταν και η τελευταία του προγράμματος, στο οποίο συμμετείχαν και σχολεία από την Ιταλία και την Πολωνία, στην συντονίστρια χώρα. Η φιλοξενία ήταν άψογη τόσο από τους καθηγητές όσο και από τους μαθητές και όλες οι δραστηριότητες που είχαν ετοιμάσει για εμάς  πολύ ενδιαφέρουσες. Είχαμε την δυνατότητα να επισκεφθούμε και δύο άλλες πόλεις στην Ισπανία, την Μαδρίτη και το Τολέδο όπου μας ξενάγησαν οι οικοδεσπότες και θαυμάσαμε το μουσείο "Reina Sofía" και το μουσείο-σπίτι του El Greco. Ήταν μια μοναδική εμπειρία που ήμουν πολύ τυχερή που την έζησα, καθώς γνώρισα καινούρια άτομα και διαφορετικές κουλτούρες καταφέρνοντας να δημιουργήσω φιλίες που θα κρατήσουν στο χρόνο. Ήταν επίσης ευκαιρία να συναντηθούμε ξανά με τα παιδιά που είχαν έρθει στα Χανιά με τα οποία είχαμε κρατήσει επαφή. Συνιστώ σε όσους μαθητές έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε πρόγραμμα Erasmus+ να αρπάξουν την ευκαιρία καθώς οι εμπειρίες και οι αναμνήσεις που κερδίζει κανείς παίρνοντας μέρος είναι ανεκτίμητες. Σοφία

Το ταξίδι μας στην Ισπανία ήταν υπέροχο και περάσαμε πολύ ωραία. Τα παιδιά και οι καθηγητές των υπόλοιπων χωρών ήταν πολύ καλοί και κοινωνικοί και βοήθησαν στην ομαλή ροη του προγράμματος. Ήταν ένα ταξίδι που θα μου μείνει αξέχαστο. Μάριος